Bye Bye Muzungu

29 mei 2018

Afgelopen zondag hebben we ons laatste uitstapje gemaakt: MabIra forest.
Een regenwoud van 300 km, een paradijs voor vogels, apen, vlinders en prachtige bomen. Heen en terug met de matatu. En we hebben het weer overleefd!
De vorige trip was met de bus. We hadden 2 keer motorpech en de chauffeur had erg slecht zicht doordat de voorruit ernstig gebarsten was. " In God we trust" stond te lezen op de bus. En inderdaad we hadden na 14 uur ons doel heelhuids bereikt!
Snelheden van 110 km op slechte wegen waar maar 50 km gereden mag worden met overvolle gammele bussen is heel normaal. Niet gek dat er ontzettend veel verkeersslachtoffer te betreuren zijn.
Wij hebben in elk geval zoveel mogelijk vermeden om s'nachts te reizen.
Nu zitten we in onze laatste dagen. We proberen zoveel mogelijk spullen hier achter te laten . We kwamen hier om kennis over te dragen, en nu laten we ook nog iets tastbaars achter. Soms erg bruikbaar, zoals 2 plastic stoelen die naar een vrouw gaan die een restaurantje heeft. Met die 2 stoelen kan ze ineens meer klanten bedienen en haar inkomen verhogen.
Deze week doen we ook de laatste examens bij A Woman's Worth. Aanstaande zaterdag is de diploma uitreiking met bijbehorend feest. En dan zit deze training erop. De vrouwen hebben veel geleerd. Sommige vrouwen hebben nieuwe vriendinnen gekregen, en zijn zelfbewuster geworden. Maar in het achterhoofd vraag je je af of het wel genoeg is en hoelang houdt de persoonlijke ontwikkeling stand. Dat vraagteken nemen we mee naar huis.
Het schooltje van Annemie is ook verbeterd en er wordt gestart met een daycare. En het allerfijnste om te weten is dat de teachers de kinderen niet meer slaan, degene die de kinderen nog sloeg is onlangs ontslagen!!
Onze Lotty is ook nog hier geweest en heeft door haar vrolijke en aanstekelijke manier van lesgeven ook weer zoveel plezier gebracht en laten zien wat je kunt bereiken met muziek en drama in de klas.
Dansen op Efteling muziek met clownsneusjes op, de gehandicapte kinderen konden er geen genoeg van krijgen. Het was voor ons ook zo fijn om een tijdje samen met Lotty hier te zijn en ons werk te laten zien.
Ber heeft zijn bijdrage bij Obwaagazie afgesloten met het maken van verschillende activiteiten centra, zgn play gym stellages. Vooral om de meest zwaar gehandicapte kinderen meer activiteiten te bieden. En het werkt. We zullen de kinderen, en zeker onze 2 sponsorkids, Esther en Conny, wel gaan missen.
De mensen hier zeggen vaak "We will miss you" En dat is ook wat wij zeggen. Wij waren in het straatbeeld bekende gezichten. 2 Fietsende Muzungu, en dan ook nog "op leeftijd". "Bye Bye Muzungu!!!"
Volgende week vliegen we naar Ethiopië waar we nog o.a. een trektocht gaan maken.
We hebben erg veel gedaan en geleerd hier in Oeganda. Het was een hele mooie tijd.
Het is best moeilijk om te verwoorden wat voor impact deze tijd heeft gehad.
Maar straks, eenmaal thuis, willen we jullie graag ontmoeten om ons verhaal te vertellen, maar we vinden het ook weer heel fijn om jullie verhalen te horen!

Tot dan! Veel groetjes.

1. Clarie:
    29 mei 2018
    Geweldig. Veel gedaan daar. Het zal vast een groot feest worden. Wens jullie nog een heel fijne tijd in Ethiopië. Tot binnenkort
  2. Marie-Anne:
    Prachtig werk gedaan!
    En nu ook nog even lekker samen genieten van Ethiopië!
    Nog een hele fijne en mooie reis en tot spoedig!
  3. Dries en Helen:
    29 mei 2018
    Nou jullie zullen nog wel heimwee krijgen! Dank jullie wel voor jullie prachtige verhalen. Wat een werk hebben jullie gedaan! Tja en wat daarvan beklijft....? Je zult het nooit weten, maar jullie hebben het gedaan! Heel veel liefs vanuit Tbilisi. Begin juli zijn we terug. We verheugen ons erop jullie te zien. Dries en Helen
  4. Monique Toll:
    29 mei 2018
    Wat een mooie foto's! Goed afscheid en mooie tijd samen in Ethiopie!
    See you!
  5. Thea en Edward:
    29 mei 2018
    Wat leuk om weer jullie verhaal te lezen.
  6. Joop:
    29 mei 2018
    Geweldig wat jullie daar gedaan hebben!
    Geniet van de reis door Ethiopië.
  7. Ank:
    29 mei 2018
    Wat hebben jullie een fantastische bijdrage geleverd aan het welzijn/geluk van de kinderen en moeders daar in Afrika!!
    Lees dat jullie veel daar laten, maar komen terug met zoveel rijkdom aan ervaringen!!
    Dank voor de mooie mailtjes en ben zo benieuwd naar nog meer verhalen!
    Groet Ank
  8. Ine/Guus:
    29 mei 2018
    Chapeau, chapeau, chapeau! Behouden reis en geniet nog! Wat zullen jullie een gigantisch relativeringsvermogen mee terugnemen in de bagage!
  9. Guy en Liesbeth:
    29 mei 2018
    Geweldig wat jullie hebben kunnen betekenen voor de mensen daar.
    Fijne reis door Ethiopie en goede reis terug!
  10. Annet Hogenhout:
    29 mei 2018
    lieve Annemie en Ber, ik heb ontzettend genoten van jullie verhalen en belevenissen en hoop dat na jullie nog velen bij dit prachtige project zullen gaan werken. Jullie kennende zijn jullie overigens heel erg betrokken en stimulerend bezig geweest en zullen ze jullie oprecht missen. Daar ben ik van overtuigd! Veel sterkte met het afscheid en tot snel!
  11. Berry Vos:
    29 mei 2018
    Net of ik zelf afscheid moest nemen. Werd er een beetje emotioneel van. Wat een prachtige dingen hebben jullie gedaan en ook veel teruggekregen. liefs, liefs liefs .
  12. Els van Griensven:
    29 mei 2018
    Veel dank voor jullie verhalen en foto's. Fijn om een heel klein stukje mee te mogen kijken.
    Nog een heel goede reis verder en tot ziens.
  13. Annelies Hellings:
    30 mei 2018
    Sterkte bij het afscheid dat jullie beslist moeilijk zal vallen en een fijne reis in Ethiopie. Tot snel xxx
  14. Lotty:
    30 mei 2018
    Lieve mams en paps, ik heb tranen in mijn ogen. Jullie hebben zo'n mooi werk gedaan! Wees trots op jezelf en geniet van de laatste dagen. LOVE YOU!
  15. Marianne:
    30 mei 2018
    Wat hebben jullie veel bereikt daar.Het zal niet meevallen om afscheid te
    nemen van de mensen.Nog veel plezier in Ehiopie en tot ziens in eindhoven
  16. Willem en AnneMarie:
    Lieve Ber en Annemie,

Wow!
    Wat is genoeg?
    - Voor elkaar krijgen dat leraren die slaan ontslagen worden, lijkt een beklijfd resultaat. Want jullie hebben blijkbaar een autoriteit van deze norm weten te doordringen. Die heeft actie genomen en lijkt die norm dus geïnternaliseerd te hebben.
    - Een daycare centrum: ook een in ieder geval voorlopig tastbaat resultaat, waarin het belang blijkbaar in hoofden post gevat heeft.
    - Die twee stoelen gaan ook nog wel een tijdje mee en de daardoor extra inkomsten en wat dat weer afstraalt beklijven ook.
    - Een dochter (naast de drie andere, dus gezamenlijk vier die al be-lijfd zijn) die geïnspireerd is en dat even komt bevestigen.
    - Play gym stellages en alle andere doorwrochte timmer-en handwerkproducten - tot de houtrot gaat het vast wel 10 jaar mee. En dan wordt het daarna wel nagemaakt. Da's wat anders dan een plank met zomaar wat spijkers in een bietenveld, Ber!
    - Wat jullie allemaal geleerd hebben - en wat je ons daar weer van mee gaat geven! Ik kan niet wachten.
    OK, sowieso al zes tastbare resultaten.
    Dank jullie wel!

Bezoek aan onze gezamenlijke stammoeder kan heel indrukwekkend zijn...
    Lieve groet, take care en tot gauw!
  17. Willem en AnneMarie:
    30 mei 2018
    Voor de compleetheid; de met de vrouwen behaalde resultaten nota bene waren uit dit indrukwekkende lijstje gevallen! 7 waardevolle opbrengsten dus, minstens!
  18. Sterre:
    30 mei 2018
    Wat een onvergetelijke tijd hebben jullie daar gehad en ik geloof dat de mensen daar jullie ook niet meer zullen vergeten! Wat ben ik onwijs trots op jullie!!
    Ik kijk er naar uit om jullie weer te zien, maar nu eerst het afscheid en... Ethiopië!!
    xxxxxx
  19. Tjeu Cornet:
    30 mei 2018
    Wat jullie schrijven over die autoritten zal velen van ons bekend voorkomen :)
    Maar het lijkt vooral of jullie de rivier die Afrika heet, een klein beetje hebben kunnen verleggen. Meer ambitie kun je nauwelijks hebben. Geniet van jullie tocht door Ethiopië. Dat je daar voorzichtig moet zijn, heb ik niet gezegd. We zien jullie terug in Brabant!
  20. Leny en Henri:
    30 mei 2018
    We wensen jullie heel mooie 'laatste dagen', diploma- en afscheidsfeesten. Sterkte met afscheid nemen, een heel mooie reis en tot gauw in ons aangeharkte landje!
  21. Veerle & Brian:
    31 mei 2018
    Lieve Pap & Mam, wat een prachtig werk hebben jullie verricht! En wat zijn wij mega trots ♡ We kijken uit naar jullie terugkomst!! Ik haal alvast een frikandel speciaal :p xxxxxxxxxx
  22. Ad en Mecht:
    1 juni 2018
    Lieve Annememie en Ber inderdaad is loslaten na zo'n intensieve periode ook moeizaam en kijk je met gemengde gevoelens terug op al hetgeen bereikt is en mogelijk ook wat je nog had willen bereiken. En met trots op de prachtige resultaten en geweldige bijdrage. Om dan thuis te komen met verhalen over hoe anders het ook kan, gaat en gerealiseerd wordt in die andere delen van onze wereld.

Nog veel reisplezier saam en hopelijk snel tot ziens om elkaar verhalen te vertellen over al die wederwaardigheden.
  23. Ida en Bert:
    1 juni 2018
    Wij hebben veel bewondering voor het prachtige werk, dat jullie daar verricht hebben.
    Geniet nog van de resterende tijd en van een veilige vlucht naar huis.
    Dank nog voor de prachtige verhalen die jullie met ons gedeeld hebben.
  24. Eleonora:
    1 juni 2018
    Bedankt voor jullie leuke mooie en ontroerende verhalen Ik heb ze Hans ook steeds voorgelezen en de foto,s laten zien kon hij ook genieten.
    Fijn dat Lotty ook nog even bij jullie is geweest en de kinderen zo,n plezier heeft gegeven.
    Petje af voor wat jullie daar allemaal gedaan hebben ik heb daar veel respect voor.
    Geniet nog van de reis in Ethiopie en hopelijk gauw tot ziens in Eindhoven.
  25. Dick en Lia:
    4 juni 2018
    Indrukwekkende verhalen en fijn dat jullie ons steeds op de hoogte hebben gehouden van jullie avonturen, bedankt daarvoor! Goede reis in Ethiopie en tot ziens in NL!
    Veel groeten!!!
  26. Jacquelien en paul:
    12 juni 2018
    We hebben genoten van jullie verhalen en prachtige foto's. Indrukwekkend en respect ook voor de manier waarop jullie je hebben ingezet. Chapeau!

Fijne reis en thuiskomst!