How are you?

18 april 2018 - Jinja, Oeganda

"How are you?" Wel tig keer per dag wordt deze vraag aan ons gesteld. En het antwoord is, ook als we de vraag aan de ander stellen, altijd "I am fine".
Totdat je op de grond valt en dat is in ons geval ons 2 keer overkomen.
Ber was met de fiets even een boodschap doen. Men is de hoofdstraat van Jinja aan het renoveren. Overal kuilen, sleuven en werklui. Ber zag een kuil niet, want die was door een hoopje zand niet te zien. Hij sloeg met de fiets over de kop!!
Knie, been en arm behoorlijk geschaafd en heel wat bloed! Heel vreemd, verschillende mensen en zeker de werklui hebben het zien gebeuren. Maar niemand vroeg "How are you?" De werklui keken gewoon alsof ze niks gezien hadden.
Ook Annemie overkwam gewoon het zelfde.
Ze klapte op de grond vanwege een kuil in de weg en ze haar evenwicht verloor. Gelukkig alleen maar wat gekneusd en geen bloed.
Ook hier liep iedereen voorbij. Er werd geen "How are you" gevraagd.
Deze vreemde ervaring valt niet te rijmen met de dagelijkse vriendelijkheid van de Oegandees.
Uiteraard hebben we navraag gedaan bij onze kennissen hier. Ons werd duidelijk gemaakt dat men erg bang is voor de politie. Je kunt beschuldigd worden van betrokkenheid bij zo'n voorval, zeker als het om een Muzungu, een blanke , gaat.
Altijd beter om net te doen of er niks aan de hand is! Van de politie moet je hier weinig verwachten. Vaak zijn ze druk bezig om hun eigen salaris bij te spekken.
Maar we zijn snel hersteld en gewoon doorgegaan met onze dagelijkse bezigheden van het project en de schooltjes. Ber is druk bezig met het herschrijven van de training en wat leuk kluswerk op het schooltje Obwaagazie en Annemie is creatief met de kinderen en actief met de vrouwen.
We gaan het laatste gedeelte van de training doen. De vrouwen ontwikkelen zich niet allemaal in een gelijk tempo.
Dat heeft verschillende oorzaken. Soms is het niveau erg laag en heeft men nog moeite met schrijven en rekenen. Maar ook omdat veel vrouwen problemen hebben in de privesfeer. Huiselijk geweld, gezondheidsproblemen, een bevalling etc.
Of het is de dochter die plotseling verdwijnt waardoor de moeder het restaurantje alleen moet runnen. Of je zal maar horen dat het stuk grond waarop je huis staat, een fabrieksterrein wordt, en je hals overkop moet verhuizen.
Maar het staat allemaal niet op zichzelf. Huiselijk geweld kan leiden tot doodsbedreiging en vluchtgedrag. De dochter die haar moeder in de steek liet: is zij in de prostitutie terechtgekomen?
Het slaat vaak diepe wonden, en toch komen ze bij ons weer terug en pakken de draad weer op. Wij gaan ervan uit dat we de vrouwen sterker hebben gemaakt en dat de duurzaamheid van hun business verbeterd is: we hebben nog 5 weken te gaan.
Men is nog steeds erg blij ons te zien en hopen dat we nooit weg zullen gaan.
Maar ook aan dit avontuur gaat een einde komen. Ons visum wordt niet verlengd voor de derde keer en dan moet je het land verlaten. We gaan naar Ethiopië om rond te trekken en te wandelen. En dan weer naar Nederland.
Maar de komende periode blijven we nog hier werken en ook genieten van al het moois en goeds wat Oeganda ons biedt.
Ook onze Lotty staat in de startblokken om ons weer op te komen zoeken. We kijken er erg naar uit om onze ervaringen wederom met haar te delen!!

1. Veerle & Brian:
    18 april 2018
    Mooi verhaal! Wel schrikken van die val! Wel weer helemaal heel thuiskomen! Wij kijken er naar uit! 😁😘😘😘
  2. Erica:
    18 april 2018
    Omg het is goed afgelopen,fijn dat we via jullie verhalen een beetje dichtbij zijn
  3. Pattt:
    18 april 2018
    Zo dat was wel schrikken maar gelukkig is het goed afgelopen. Geniet van het laatste stukje van jullie Oeganda avontuur en de reis door Ethiopie
  4. Ria van Santvoort:
    18 april 2018
    Nog een paar weekjes en dan weer naar huis. Daarna terugkijken op een mooie ervaring.
  5. Anna:
    18 april 2018
    Mooie ervaringen (op de val na) en prachtige foto’s die jullie met ons delen. Ik wens jullie nog een pasr inspirerende weken!
  6. Annet Hogenhout:
    18 april 2018
    sjonge jonge, we mogen dus heel blij zijn als we jullie heelhuids en zonder kleerscheuren terug zien straks! Wat akelig om te lezen over die pijnlijke valpartijen en dan niemand die je helpt..... ook al zijn er verklaringen voor is het natuurlijk een zeer vervelende gewaarwording voor jullie. Maar hoe dan ook hebben jullie de vrouwen zeker sterker gemaakt en daar zullen ze de rest van hun leven heel veel aan hebben!
  7. Ank:
    18 april 2018
    Dank weer voor de mooie foto's en verslag van jullie fantastisch avontuur daar!
    Wat zullen jullie gemist worden, geniet van de laatste weken daar!
    En nog meer van de rondreis door Ethiopië!!
    Lieve groet, Ank
  8. Dries en Helen:
    How are you ??
    Mochten jullie weer vallen val dan voor onze deur.
    Ik weet zeker dat jullie goed verzorgd worden,
    Maar nu nog even niet, want we zijn
    Ook effe weg.
    Het ga jullie goed!
    Lieve groeten Helen en Dries
  9. Maayke Engbers:
    18 april 2018
    Bijzondere verhalen...fijn om te lezen dat het jullie goed gaat en mooi werk verrichten.
    Tot gauw weer...
  10. Anneke:
    18 april 2018
    Nog even volhouden om heel te blijven. Anders hebben ze daar niks meer aan jullie 😉.
    En wat fijn dat Lotty jullie kant weer op komt. Dat wist ik nog niet.
    Hele mooie laatste weken daar en wederom: veel succes met alles. XXX
  11. Jane:
    19 april 2018
    Er zitten heel wat laagjes onder, he.
    Goed om te weten en jullie hebben je steentje(s)
    bijgedragen. Straks 3-man sterk. Dat zal leuk zijn. Succes met het afbouwen, hoor. En lekker ontspannen in Ethiopie. Kom goed thuis.
    Liefs Jane
  12. Marianne:
    19 april 2018
    Wat een mooi verhaal. erg vervelend van die val.
    Fijn dat Lotty weer komt
  13. AnneMarie Nijhuis:
    20 april 2018
    Hoi Ber en Annemie, Wat een vreemde ervaring was dat met dat vallen! Ik hoop dat jullie weer goed herstelt zijn. Wens jullie mooie laatste weken en fijn dat Lotty daar bij is. Tot over een paar maanden. Veel liefs van Willem en mij.
  14. Eleonora:
    21 april 2018
    Ber valt zo als ik hem ken vaak over zijn eigen voeten door dat hij te snel vooruit wilt.
    Net Danny Kay maar dit is wel heftig gelukkig is het goed afgelopen en ook met Annemie.
    Geniet nog van jullie laatste weken en ook met Lotty.
    Kom veilig weer thuis.
    Liefs en groetjes Eleonora en Hans.
  15. Berry Vos:
    21 april 2018
    Gave foto's ook .Erg leuk die gekleurde jurken . Keep the good work up. De tijd vliegt voorbij.
  16. Els van Griensven:
    21 april 2018
    Weet eigenlijk niet wat te zeggen, behalve: Hou je beschermengel in de buurt. Veel liefs.
  17. Ida en Bert:
    25 april 2018
    Een fijne tijd nog beiden en kom aub ongeschonden en met geweldige
    verhalen weer thuis.
  18. Dick en Lia:
    25 april 2018
    Hoi Annemie en Ber, Fijn jullie verhalen te horen. Gelukkig zijn jullie zo flexibel dat ook een val van de fiets in Oeganda getrotseerd wordt! Hopelijk allebei weer helemaal hersteld! Jammer van het niet verlengen van jullie visa...Hoe lang moet je nu wachten voor een nieuwe ? Gaan jullie nog terug ? Wij wensen jullie een heel fijne tijd in Ethiopie en zien er naar uit jullie weer in levende lijve te zien!!! Veel groeten van Dick en Lia, take care
  19. Thea en Edward:
    7 mei 2018
    Hoi Annemie en Ber, Leuk om zo op de hoogte te worden gehouden van jullie avontuur daar.
    Geniet er van en ook no een leuke tijd in Ethiopie.

Groeten Thea en Edward