We zijn er!

20 september 2017

Wij zijn geland in Entebbe. Het is even zoeken naar de juiste rij voor de diverse loketten. De rijen schuiven langzaam op. De ene reiziger wordt sneller afgehandeld dan de ander. Het waarom blijft vaak verscholen. Annemie wordt niet zomaar doorgelaten, ik mag redelijk snel Oeganda in. Werkt het systeem niet? Moet er geld geschoven worden? Hoewel geduld en mededogen voor ons op zijn plaats is, blijft angst de boventoon voeren: Ber is binnen, ik ben nog buiten. Maar uiteindelijk zijn we alle twee binnen.

Ons eerste guesthouse ligt verscholen buiten het centrum van Entebbe. Het licht en het asfalt van Entebbe veranderen snel in louter duisternis en rotsachtige weggetjes. We kunnen geen indruk krijgen van de omgeving. Alleen de lichtjes van de eettentjes en sobere winkeltjes kunnen we zien. Ons eerste guesthouse ligt buiten het centrum tegenover de armste wijk van Entebbe. Desalniettemin een prachtige, ommuurde villa. Naar later blijkt met een prachtig uitzicht op het Victoriameer. We drinken nog een biertje met Dave, onze vriendelijke, Engelse gastheer, en gaan onze eerste nacht in Oeganda in.

De volgende morgen, na een scrambled egg en een pot koffie, komt Dave met het idee voor een boottocht op het Victoriameer. Hij kan dat voor ons regelen en stelt voor ons rond 17 uur naar het meer te brengen.

Entebbe is veel minder hectisch dan Kampala: rustig, groen en zich voorbereidend op de toekomst. Maar de toekomst lijkt nog ver weg: veel onderbezette hotels en matig bezochte shopping malls. Maar wel veel welkomstrituelen, gewoon op straat: How are you? En Jambo(Hallo). We voelen ons welkom.

Joshua voert ons langs het moeras in het meer waarin veel vogels huizen. Hij kent alle vogels bij naam. Dat heeft hij zichzelf aangeleerd met een boek vol plaatjes. En nu maakt hij toeristische tochtjes op het meer. Maar het liefst heeft hij zijn eigen matatu: de volgepropte taxibusjes die af en aan rijden. Dat heeft meer status.

Woensdag om 10 uur begint onze trip naar Jinja: een vijf uur durende tocht. Eerst moet Kampala genomen worden, een wir-war van toeterende auto’s, boda boda’s(de taxibrommers) en straatverkopers. Vaak staan we vast en volgen we het schouwspel van activiteiten langs de wegen: werkplaatsen, winkeltjes, markten en vooral mensen. Ondertussen foetert onze chauffeur op zijn mede-weggebruikers. Buiten Kampala is hij de rust zelve. Het beeld langs de weg naar Jinja blijft hetzelfde als in Kampala.

In Jinja worden we verwelkomt door Suzanne(de initiatiefneemster van ons project), Ernest(een van de twee Oegandese leraren van het project), zijn vrouw en drie kinderen en zijn twee zussen. Een gedeelte in het ouderlijk huis van de inmiddels overleden ouders van Ernest wordt ons onderkomen. We zijn even benieuwd als Ernest en Rachel. Wij in de woning, zij in wat wij ervan vinden. We zijn enthousiast: de muren zijn prachtig geschilderd, twee banken voor ons in elkaar getimmerd, er hangen gordijnen, in de huiskamer is een kleine aanrecht aangebracht, een bed in de slaapkamer met een nieuwe matras en de badkamer is in zijn geheel vernieuwd. We zijn allemaal opgelucht, Ernest en Rachel niet in het minst.

We zijn nu 4 dagen in Jinja. Niets hoeft nog en gaat het leven in een traag tempo aan ons voorbij. We zwerven de dagen rond, op zoek naar de herkenbaarheid van de stad. Enerzijds wegdromend in de rustige gedeeltes van de stad, anderzijds onze weg banend tussen krioelende Oegandezen in Mainstreet met zijn gehavende trottoirs. Daar halen we nog de ontbrekende huisraad en keukengerei in de rij van aaneengesloten winkeltjes. En in de supermarkt en op de rijk gevulde Central Market ons eten voor die dag. Want morgen is er weer een dag. En zo komen we onze dag door, informerend naar het wel en wee van de voorbijgaande Oegandezen(How are You?) en zij naar dat van ons. Het schijnt goed te gaan met de Oegandezen en met ons ook(Fine. Thank You).

1. Yara:
    20 september 2017
    Jullie eerste blog! Wat leuk om te lezen! Ga zo door, zowel in Oeganda als schrijvend op de blog ;) Liefs xxx Yara
  2. Tjeu Cornet:
    20 september 2017
    Mooi verslag! Wij reizen mwt jullie mee en verder... Het ga je goed!
  3. Marcel:
    20 september 2017
    Ik voel me zorgvuldig aan de hand meegenomen. Ben heel benieuwd naar het vervolg. Veel plezier.
  4. Mieke:
    20 september 2017
    Veel goeie informatie en dat zo snel!
  5. Els van Griensven:
    20 september 2017
    Mooi om te lezen, jullie te volgen en de foto's spreken boekdelen.
  6. Annet Hogenhout:
    20 september 2017
    Wat heerlijk om op deze manier met jullie mee te kunnen reizen! En erg fijn dat 'de nieuwe woning' goed bevalt!
  7. Pattt:
    20 september 2017
    Wat een schrijverstalent, alsof ik erbij ben!
    Geniet van het vervolg.
  8. Erica:
    Lieve Annemie en Ber.
    Zo zijn we een beetje deelgenoot van jullie bijzondere reis.
    Zijn benieuwd naar het volgende verslag .
    Zorg goed voor jullie zelf !
  9. Korrie:
    Dag Annemie en Bèr
    Goed om jullie verhaal te lezen, klinkt als rust na een hectische tijd op het thuisfront. Ben benieuwd naar de foto waarop Bèr aan het soppen is ....
  10. Thea en Edward:
    Hoi Ber en Annemie.

Wat leuk om dit verslag te lezen.
    Kijk al uit naar het vervolg.

Geniet er samen van.
  11. Irene:
    veel plezier!!
  12. Lotty:
    Love you!
  13. Michiel Moison:
    21 september 2017
    Mooi verhaal, ik krijg zin om te reizen als ik jullie blog lees!
  14. Veerle & Brian:
    21 september 2017
    Wat een mooi eerste verslag! Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben! Wij kijken uit naar het volgende verslag ♡
  15. Ad en Mecht:
    21 september 2017
    Lieve mensen jullie stralen een frisse en gezonde start uit; geniet er van.
  16. Clarie:
    21 september 2017
    Wat een mooi verslag van jullie eerste dagen. Lijkt zo een beetje alsof ik met jullie meekijk. Lees het vervolg graag!
    Geniet van alles.
  17. Monique Toll:
    21 september 2017
    Wat leuk om te lezen hoe het met jullie gaat daar. Veel plezier met jullie avontuur! Geniet ervan!
  18. WouterQ:
    23 september 2017
    Leuk Ber en Annemie hier is het ook bezig met van alles .Nu is een vrind van mij logeren uit Israel we wilden voor mijn plannen naar Griekenland maar het dak van het huis daar moest eerst gerepareerd worden dus ik ga pas in oktober.Het zijn veel voorbereidingen en tacties weet ik nog niet precies hoe ik het zal aanpakken Europeese Unie of Internationale Betrekkingen en of allebij.Het gaat over de nieuwe Vuilnis fabriek en alles wat daar bij hoort ik heb je er meen ik iets over verteld.
    Het ga jullie goed met alles wat jullie doen ook voor onze medemens.
    Heel goed
    Veel sterkte en plezier hoop ik,en we spreken elkaar.
    Liefs wouter en carla
  19. Peter:
    23 september 2017
    Goed en beeldend reisverslag, alles lekker relaxed zo te zien op de foto's, houden zo.
    Benieuwd naar komende foto's waarop je voor een klas met 30 negertjes staat die je verwonderd aanstaren alsof je zojuist van de planeet Neptunus geland bent.
    En dan maar vertellen dat je toch echt van het land van de klompen en de tulpen bent.
    Ja, ja, dat zal wel, zie je ze dan denken.
    Nog veel succes gewenst met jullie missiewerk!
  20. Berry Vos:
    29 september 2017
    Mooi hoor. Genoten van het Victoria meer en wat voor een project is het ?
    Liefs Berry
  21. Evianne:
    2 oktober 2017
    Wat een bijzonder avontuur. Veel geluk! En ik lees graag hoe het jullie gaat. XX Evianne
  22. Eleonora:
    12 november 2017
    Geweldig wat jullie doen en we genieten van de verhalen en de plaatjes die er bij zitten.