AAN DE SLAG

2 oktober 2017

We zijn al beroemd in Jinja. De Wazungu(de ‘witten’) die ze steeds door het opwaaiende stof zien lopen, en geen gebruik maken van een boda boda valt op. Lopen is voor de arme mensen! Het vertellen dat Annemie de Vierdaagse van Nijmegen heeft gelopen onlangs, dat begrijpen ze helemaal niet. Ze geloven niet dat je voor je lol gaat lopen! Maar wij genieten van het lopen, je ziet zoveel meer. Laatst zagen we onderweg een bijeenkomst van mensen. Het bleek dat de nacht daarvoor een man plotseling was overleden. Het feit dat de man was overleden was misschien ernstig, maar het probleem was dat die man was overleden in het huis van zijn tweede vrouw. Men was nu met de hele bijeenkomst aan het praten waar die man opgebaard zou moeten worden. Uiteindelijk is besloten dat het lichaam naar het huis van zijn eerste vrouw verplaatst moest worden, want daar had hij kinderen. Oegandezen zijn heel beleefd in de publieke omgang. Mocht je op straat een bekende tegenkomen, dan behoor je een praatje te maken. Geen tijd hiervoor hebben is geen excuus. Fatsoen vind je ook terug in het niet geconfronteerd worden met rokende mensen. De eerste die ik heb zien roken is een Nederlands meisje geweest. Naast wetgeving is het ook een vorm van beschaving: roken doe je niet in het openbaar. Het al lopende opeten van een chapatti,een soort pannenkoek, evenmin. Die beschaving is minder aanwezig als het gaat om huiselijk geweld. We hebben er de afgelopen dagen op verschillende wijzen mee te maken gehad. Op het kantoortje van ons project, a Woman’s Worth, meldt zich een vrouw met een kind van een jaar. Ze droeg het op haar rug en is opnieuw zwanger. Ze vertelt, terwijl wij ons uit het zicht ontrekken, over de zoveelste mishandeling door haar echtgenoot. Ze trekt het niet meer. De mensen van a Woman’s Worth weten ervan, maar steeds gaat zij weer naar de man terug. Maar nu is het genoeg. Echter, haar naaimachine, haar middel van bestaan, staat nog in het huis. De dorpsoudste moet toestemming geven om deze op te halen. Dat gebeurt terwijl hij een gesprek heeft met de echtgenoot. Diezelfde dag vertrekt zij voor enige tijd naar haar familie. Voorlopig is het probleem even opgelost. Als ze bevallen is van haar tweede kindje gaat ze weer aan de slag met haar naaimachine, en zal ze een huisje kunnen betrekken van het geld wat zelf verdiend heeft en wat door aWomansWorth apart is gezet zodat haar ex echtgenoot daar geen zeggenschap over heeft. Maar we worden er ook op een positieve manier mee geconfronteerd. In Walukuba, een wijk in Jinja, wordt een voorstelling in de open lucht gespeeld over huiselijk geweld. Het publiek kan inspringen om de diverse rollen op een andere manier te spelen. Jong en oud doen mee, de hilariteit is groot, stof voor de toeschouwers om over na te denken. We hebben inmiddels een agenda! Maandag geeft Annemie les op het schooltje van Nuru. Nuru heeft vorig jaar de cursus bij A Women’s Worth gevolgd. Het onderwijs is een opeenvolging van mantra’s op het terrein van het leren van het alfabet en het rekenen: herhaling, herhaling. Het is een terugkerend fenomeen zowel bij begroetingen als kerkdiensten. De kracht zit in de herhaling. In de klas weten de kinderen vaak niet wat zij leren, ze zeggen het na. Annemie heeft een ander programma bedacht, wat meer inbreng van de kinderen vraagt. De kinderen vinden het geweldig! Op straat wordt Annemie heel erg vaak begroet met “Hello teacher Annemie”. Dinsdag bezoeken we in tweetallen, samen met de maatschappelijk werkster Viola, de leraren Kenneth en Ernest, en Susan,de vrouwen van de cursus thuis. Sommige verhalen zijn schokkend vanwege de persoonlijke problematiek(gezin, ziekte, behuizing, financiele middelen). In andere verhalen klinkt daarentegen veel ambitie en kracht door om het ‘beter’ te krijgen. Ondanks alle obstakels en wat dat beter ook mogen zijn. Woensdag is vaak een reflectiedag voor a Woman’s Worth. Susan heeft een kip gekregen van een vrouw waar ze persoonlijk veel voor heeft betekend: haar kind gedeeltelijk verbrand en een brand in haar woning. Een mooie gelegenheid om de kip gezamenlijk op zo’n dag te verorberen. Vrijdag doen wij weer bezoeken en zijn ’s middags aanwezig bij de training. Een aantal vrouwen wonen in de sloppenwijk Soweto. De behuizing is veel slechter dan elders. De lemen hutten staan dicht op elkaar en als het geregend heeft zijn de paden daartussen modderig en spiegelglad. Op dit moment is het regentijd. D.w.z. dat het naar verhouding meer regent. Als het regent ligt het openbare leven voor een groot gedeelte stil. De vrouwen blijven dan vaak weg van de training, kinderen worden thuis gehouden en gaan niet naar school, het rijden met de boda boda is een riskante aangelegenheid. We nemen het leven maar zoals het is: regen, uitval van elektriciteit, dagelijks douchen met koud water, geen geld in de pinautomaat. Het niet beschikken over stromend water is ons tot nog toe bespaard gebleven. Het hoort er allemaal bij. Het lijkt de Oegandezen ook niets te doen. Het is zoals het is. Hoewel, een zucht naar verandering is merkbaar. De gevechten in het parlement, wat jullie er ook van denken, zijn daar toch tekenen van. Of zoals een boda boda jongen het uitdrukte: we zijn zo’n rijk land, en we worden er niet beter van. Daar schuilt toch een beetje hoop in dat het beter kan. Gisteren hebben we twee mountainbikes gehuurd en hebben genoten van een prachtig land.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Lotty:
    2 oktober 2017
    Hi toppers! Wat zijn jullie goed bezig daar :):):) Heel veel liefde hier vanuit Nederland!
  2. Pattt:
    2 oktober 2017
    Ik geniet mee van jullie Oegandese avonturen. MOOI!
  3. Marcel:
    2 oktober 2017
    Mooi verhaal. Maar ook leuke foto's. Wat zeg jij tegen dat kleine manneke Ber? " Als die mooie krullen van jou maar nooit veranderen in zo'n kop stijl grijs haar als van ome Ber" ?
  4. Peter:
    2 oktober 2017
    opnieuw een mooi verslag en foto's Ber, allebei goed bezig, gewoon doorgaan.
    veel succes!
  5. Veerle & Brian:
    2 oktober 2017
    Weer een mooi verslag! Ook die foto's zijn super om te zien! ❤
  6. Monique Toll:
    2 oktober 2017
    Wat leuk om jullie zo te volgen in alle activiteiten daar!
    Genieten!
  7. Michiel Moison:
    Super mooi!
  8. Saskia:
    3 oktober 2017
    Wat een mooi verslag en de foto's verwoorden alles
  9. Anna:
    3 oktober 2017
    Indrukwekkend! Zo mooi om je in te zetten voor dit project. Fijn om de verslagen te mogen lezen. Jullie schrijven heel beeldend. Jullie doen veel indrukken op, te veel om op te schrijven. Nog een fijne tijd en ik zal met plezier de volgende verslagen lezen. xx
  10. Erica:
    3 oktober 2017
    Ik kijk alweer uit naar jullie volgende verslag , liefsliefs
  11. Anneke:
    Kanjers!! 😀
    Een prachtig geschreven verslag weer. Fijn om jullie te kunnen volgen. ♥️
  12. Clarie:
    3 oktober 2017
    Weer een mooi verslag. Leuk om jullie zo te volgen.
  13. Ine/Guus:
    3 oktober 2017
    Jullie genieten en verbazen je voortdurend, zo moet het ook zijn. Neem het leven zoals het is, doe ik ook: ga morgen maar weer eens tennissen met de jongens en Lidy, ik neem het maar zoals het is...! Op naar het volgende verslag!
  14. Claudia:
    4 oktober 2017
    Echt super-interessant om te lezen en zo meer over het land te leren! Liefs van hier X
  15. Henk:
    4 oktober 2017
    Dank voor je mooie verhaal. Goed om te merken dat jullie makkelijk je kunnen aanpassen. Het leest alsof je er al jaren bent. Geniet ervan. Op het plein is alles onder controle! Hakuna Matata
  16. Marianne:
    4 oktober 2017
    Wat een mooi verhaal Interessant om te lezen
  17. Ad en Mecht:
    Heel herkenbaar (Nepal) mooi geschreven mensen. Ga zo door
    Namaste
  18. Truuske:
    6 oktober 2017
    Lieve Annemie en Ber,
    Als ik jullie verhaal lees en de foto's zie moet ik denken aan een uitspraak Franciscus van Assisi (12e eeuw!);
    "Maak van mij een vredebrenger,
    dat ik waar haat heerst liefde installeer.
    Dat ik waar beledigd wordt vergeving schenk.
    Dat ik waar tweedracht leeft eenheid sticht.
    Dat ik waar droefheid weegt vreugde opwerp.
    Moge ik minder troost zoeken dan troost aanbieden,
    begrip verwachten dan wel begrip opbrengen,
    liefde verlangen dan wel liefde schenken."
    Mooie woorden die jullie met zichtbaar plezier gestalte geven. Dank voor het delen. Heel veel liefs Truuske
  19. Ria van Santvoort:
    10 oktober 2017
    Zoals ik al meldde: ik ga jullie verhalen gebruiken in mijn lessen: module Arm en Rijk.
    Dit soort verhalen en foto's moeten de leerlingen ook enorm motiveren.
  20. Annet Hogenhout:
    11 oktober 2017
    wat zijn jullie toch een positivo's! petje af hoor!
    En wat was ook alweer het banknummer van a Womans Worth?
    kan ik ook weer eens iets doen vanuit mijn luie stoel achter de computer in een heerlijk droog huis met warm en koud stromend water en een pas vernieuwde riolering...
  21. Willem en AnneMarie:
    12 oktober 2017
    Lieve Ber & Annemie,
    Dank voor het delen van jullie ervaringen met dit pakkende verhaal en beelden die dat verhaal heel precies illustreren.
    Heel veel succes en ook heel veel fietsplezier!
    Lieve groeten, Willem en AnneMarie
  22. Berry Vos: