Op naar een nieuw jaar!

11 december 2017 - Jinja, Oeganda

Jinja maakt zich op voor Kerstmis. De scholieren met hun uniforms zijn uit het straatbeeld verdwenen. Veel mensen trekken weg naar de Village, om zich bij hun familie de komende dagen te voegen. Of ze zijn zich aan het voorbereiden erop. Dat betekent dat ook de spaargelden opgenomen worden om inkopen te doen. Je kan er maar zo vroeg mogelijk mee beginnen want de prijzen schieten omhoog. Een week geleden kon je nog naar Kampala voor 5000 shilling , volgende week ben je 9000 kwijt!
Ook het aantal berovingen en diefstallen schiet omhoog rond deze dagen. Het is dus even uitkijken als je naar de bank gaat. En zeker niet pinnen in het donker. Soms is er geen geld of moet je echt op pad voor "looking for money"!
Maar het is op merkelijk dat niemand zich eraan stoort. En wij ook niet.
2 December hebben het "afstudeerfeest" van de kleuters van het schooltje waar Annemie werkt meegemaakt.
Een dag voor het feest werd Annemie met een lap stof naar de naaister gestuurd. Er moest nog een kleurige jurk voor Teacher Annemie gemaakt worden! Want die moest Annemie dragen op het feest.
Het feest begon met een optocht door de wijk, vergezeld door een groot spandoek en een drumband.
Als enige witten lopen wij mee in marstempo anderhalf uur lang door de wijk. Naarmate de tijd verstreek werd de stoet steeds omvangrijker.
Het was indrukwekkend maar ook schrijnend omdat veel ouders van kinderen niet het schoolgeld op kunnen hoesten, dus niet in de optocht mee kunnen lopen. Maar gelukkig had het plezier in en buiten de stoet de overhand.
De kleuters die klaar waren voor de basisschool droegen van die hoofddeksels die in Nederland gedragen worden door studenten die aan de universiteit afstuderen. Heel grappig om te zien.
School is hier heel belangrijk en vooral het vinden van een goeie school.
De hele dag werden er voorstellingen gegeven van dansles, liedjes, en van een verbazingwekkend hoog niveau.
Het was zo mooi voor ons om als eregast erbij te zijn.
De dag duurde 10 uur! Maar van verveling was geen sprake.
Muziek, dans, toespraken, eten, het was echt enertainment.
Teacher Annemie werd ook nog gehuldigd met een t shirt. En natuurlijk moest Teacher Annemie speechen! En daarna gillend en dansend het podium verlaten alsof ze een popster was!
Dat zag er behoorlijk Oegandees uit.
Het was een mooie dag, met veel dankbaarheid dat we geweest waren.
En dan hebben we Conny, een jongetje van 6 jaar die op het schooltje zit maar het onderwijs niet kan volgen. Annemie heeft hem al weken bijles gegeven, die extra aandacht vindt hier heel fijn . Zijn moeder zorgt eigenlijk niet voor hem. Zij oma die aan de lokale drank verslaafd is moet voor hem zorgen. Inmiddels heeft Annemie een andere school voor hem gevonden waar hij hopelijk de extra aandacht krijgt die hij nodig heeft. Ook zijn moeder, die eerst niet in wilde zien dat ze een gehandicapt kind heeft is om. We zijn beiden regelmatig op pad geweest met Conny en zijn moeder. Hopelijk gaat hij meer toekomst krijgen en de band met moeder ook beter gaat worden.
Inmiddels hebben we bij AWOMAN'SWORTH weer een nieuwe groep voor de training. Ber heeft de training anders opgezet voor het volgend jaar. Het is maar weer te hopen dat er weer genoeg geld binnenkomt om het jaar financieel rond te komen en eventueel een buffer op te bouwen.
De som geld die we van jullie meegekregen hebben toen we vertrokken wordt in elk geval goed besteed. Volgend jaar wordt er een atelier geopend waar de vrouwen naailes gaan krijgen.
Van jullie geld wordt de inrichting betaald met tafels, stoelen, kasten,materiaal, een whiteboard, paspop en kledingrek.
Zonder jullie bijdrage zou dit project niet van de grond zijn gekomen!
Dus namens AWOMAN'SWORTH hartelijk bedankt.
Maar ook de vrouwen die les gaan geven daar moeten betaald worden. En de andere training, business en social work, vragen steeds meer financiële ondersteuning. Meer structurele donateurs zijn welkom.
AWOMANSWORTH
BANK: NL16 RABO 0305697498

Lieve mensen, we gaan ons voorbereiden op de komst van onze dochters en aanhang. We zien erg uit naar deze dagen en hopen dat het een gedenkwaardige Kerst wordt.
Een ding weten we zeker; het zal geen witte Kerst worden.
We wensen jullie dat wel, samen met veel voorspoed en een goede gezondheid in het volgend jaar!
Groetjes uit een zonnig Oeganda!!

1. Pattt:
    11 december 2017
    Geniet van de familie reünie en wij kijken uit naar de verhalen over hun ervaringen in Oeganda.
    De allerbeste wensen voor 2018.en dat jullie je werk daar met even veel enthousiasme voort mogen zetten.
  2. Annet Hogenhout:
    11 december 2017
    wat een ontroerend en mooi verhaal weer, Annemie en Ber!
    Voor jullie en de kinderen al vast een heel leuk en gezellig weerzien toegewenst en bovenal een heel goed en gezond 2018!!
  3. WouterQ:
    11 december 2017
    Zo.wat een gebeurtenis leuk om te zien wat een mooie kinderen .Jullie zullen wel genietenen goed hoor wat jullie doen.Witties
    Hier is het sneeuw en ook genieten.Wel twee keer een lekke band en bij de plaatselijke bank een overval.
    Goed voor jullie dochters en aanhang,zijn ze er al eens geweest?!Verder mijn david is heel druk met het Lightfestival.En ik met intervieuws en lezen.
    Boogschieten is nu mijn ding en we hebben hier al een nieuwe club De Tulp orgineel vind je niet.
    Nou liefs van ons en sterkte met alles wat juliie doen en zij ook natuurlijk.
    WouterQ
  4. Monique Toll:
    11 december 2017
    Mooi verhaal. Mooie foto's! Hele fijne Kersttijd met jullie kinders en alle goeds voor 2018!
  5. Ria van Santvoort:
    11 december 2017
    Ik zou willen, dat onze leerlingen ook zo gemotiveerd en enthousiast gemaakt konden worden. Ze kunnen zich echt niet verplaatsen in jullie ervaringen.
    Ik probeer ze ervan te overtuigen, hoe gemakkelijk het leven hier is: goed onderwijs, alles wat hun hartje begeert.
    Lieve Ber en Annemie: Een onvergetelijke kerst met jullie meiden en aanhang en een goed begin van 2018.
  6. Veerle & Brian:
    11 december 2017
    Wat een super leuk verhaal weer! Fijn dat het zo goed met jullie gaat! :D
    Wij kijken er naar uit om richting Oeganda af te reizen!

Liefs
  7. Thea en Edward:
    11 december 2017
    Wat een leuk verhaal en mooie foto's. Jullie ook fijne feestdagen met dochters en aanhang. Liefs Thea en Edward
  8. Ank:
    11 december 2017
    Dank voor de schitterende foto's! Kreeg kippenvel van jullie verhaal, wat een onvergetelijk avontuur beleven jullie daar!
    Als er een hemel is, komen jullie daar zeker!!
    Om dit mooie werk te delen met je kinderen lijkt me ook zo bijzonder!
    Geniet van alles en iedereen en wens jullie hele hele fijne feestdagen en een fantastische start in 2018 daar!!
  9. Berry Vos:
    12 december 2017
    Een mooie afsluiting van het jaar. Fijne feestdagen samen met jullie kinderen. Heel bijzonder om het in Oeganda te vieren.
  10. Peter:
    12 december 2017
    Opnieuw een interessant verhaal, jullie hebben de tijd van je leven daar, het zal niet meevallen om hier weer te wennen.( nog even niet aan denken natuurlijk ).
    Daar zijn de mensen nog blij te maken, dankbaar werk, zo lang mogelijk mee doorgaan.
    Succes, en veel plezier met de komende feestdagen, samen met jullie dochters en aanhang.
  11. Marianne:
    Wat een mooie fotos
    Ik ben blij dat zo goed met jullie gaat.
    Fijne kerstdagen daar zal wel anders zijn in de zon
    Groeten
  12. Anneke:
    13 december 2017
    Fijn om weer getrakteerd te worden op zo’n mooi verhaal.
    Wat een ander leven toch. Dat kunnen wij ons hier bijna niet voorstellen.
    Lieve Ber en Annemie, ga heerlijk genieten van de kinderen en de dagen/weken die gaan komen. Een hele fijne tijd met z’n allen.
  13. Ida en Bert:
    13 december 2017
    Geniet verder van jullie vruchtbare activiteiten in deze Oegandese cultuur.
    Wij wensen jullie prachtige kerstdagen in dit zonovergoten land.
  14. Eleonora:
    14 december 2017
    Wat een schitterend verhaal weer ik heb er van genoten.
    Kijk weer uit naar de volgende.
    Ik wens jullie een hele fijne kerst en een gelukkig en gezond 2018.
    Veel plezier met de kinderen geniet er van.
  15. Anne-Marie:
    16 januari 2018
    Goh Annemie en Ber, wat doen jullie fantastische dingen daar. Mijn complimenten!
    De allerbeste wensen voor 2018! Liefs Anne-Marie